Beschermde woonvorm Geversstraat

Uit: het Leidsch dagblad van 19 januari 2021

OEGSTGEEST

Woonstichting MeerWonen is de nieuwe huisbaas van zorggroep Soeverein in Oegstgeest. De corporatie kocht vlak voor de jaarwisseling het pand aan de Geversstraat 45 van Gemiva-SVG Groep.

Soeverein, dat begeleiding biedt aan volwassenen met psychische problemen, huurt sinds een aantal jaren een deel van het pand. Aanvankelijk had de zorggroep vier van de elf zelfstandige appartementen in het pand in gebruik, later groeide dat uit tot acht appartementen. Nu Gemiva het pand helemaal niet meer gebruikt en MeerWonen de nieuwe eigenaar is, kan Soeverein ook de laatste appartementen in gebruik nemen.

De aankoop van het pand door MeerWonen komt uit de koker van de gemeente. ,,Op het gemeentehuis hadden ze het idee dat het mooi zou zijn als het pand opnieuw eigendom zou worden van een sociale partij’’, vertelt MeerWonen-directeur Peter Hoogvliet. ,,Ons is toen gevraagd om een bod uit te brengen. We waren niet de enige partij die het gebouw wilde kopen. Maar blijkbaar hebben we voor Gemiva het beste bod uitgebracht.’’

Hoogvliet is blij dat de corporatie het kleinschalige zorgcomplex aan haar bezit toe heeft kunnen voegen. ,,Ik vind het mooi dat dit soort functies onderdak vinden bij een corporatie. Soeverein kan bij ons rekenen op een nette huurverhoging en goed onderhoud. Bij een commerciële partij zou dat ook kunnen, bij ons is het net even wat zekerder.’’

Voor manager Tessa de Vries van Soeverein was het even spannend toen het pand aan de Geversstraat te koop werd gezet. Dat uiteindelijk de woningbouwvereniging de nieuwe huisbaas werd, is iets waar zij ’ontzettend blij’ mee is.

Soeverein is een kleine regionale zorginstelling die in de Leidse en de Alphense regio en in de Duin- en Bollenstreek mensen met psychische problemen begeleidt. Daarnaast heeft de instelling drie plekken waar begeleid wonen wordt aangeboden: in Oegstgeest, Leiderdorp en Alphen aan den Rijn. De vraag naar die vorm van begeleid wonen is volgens De Vries ’enorm’. Desondanks zijn er op dit moment geen concrete plannen voor uitbreiding van het aanbod. ,,Maar we sluiten niks uit.’’